Van Lavamund naar Maribor met een gevulde maag en goede moed.

23 oktober 2019 - Maribor, Slovenië

Na een redelijke nacht en voor de eerste keer elk in een eigen kamer te hebben geslapen was het weer vroeg op. Om 07:30 uur aan een wat sober gedekte tafel in een verder lege ontbijtzaal in ons hotel in Lavamund. De andere gasten die er verbleven waren al voor 6:00 vertrokken naar hun werk. Vandaag de laatste etappe van ons 5 daagse avontuur door drie van de vier landen waar de Drau doorheen stroomt; Italië, Oostenrijk en Slovenië. Hongarije laten we maar even voor wat het is. Vanaf de Sloveense grens heet de Drau de Drava en loopt daar nog even door.

Het beloofd ook vandaag een mooie dag te worden. Mooi weer, maar ook een mooie route. De kaart geeft al aardig wat hoogte verschillen aan.  Al voor de Sloveense grens gaat het al lekker 🤤 omhoog.  Direct in de stad Dravograd gaan we nog verder omhoog. Tot nu toe was het wegdek van redelijk tot goed.  De berg op bij Dravograd liet iets anders zien. Scheuren en gaten op plekken waar je ze liever niet hebt. In de afdalingen! Die gaten die bergop te vinden zijn kun je vaak nog op tijd te zien. Maar het meestal op de onverwachte momenten gestuiter op de fiets is niet echt fijn voor onze mannelijkheid. Eind van de dag zat bij ons beiden alles nog op zijn plek. Niet dat ik dat hij Gerard heb gecontroleerd , maar zijn stem klonk niet hoger dan normaal. En dat wat hij qua tekst uitbracht klonk ook niet anders dan normaal. Dus geen schade opgelopen! Mocht het thuisfront al wat ongerust worden.

In Slovenië is de koffie goedkoop. Daar kwamen we in Vuzenica al snel achter. Hadden we in Oostenrijk al behoorlijk diep in de buidel moeten tasten was de prijs hier voor een kop hier een koopje. Later vandaag en een stukje hogerop in Lehen kon de prijs nog wat lager. Dus voor de koffieliefhebber!!!! Slovenië is een aanrader.

Na behoorlijk stevig klimwerk, wat ons al deed denken aan de laatste kilometers in Santiago, waar ook nog behoorlijke klimmetjes in de laatste etappe zaten kregen we beiden een deja vu. Alsof ze het erom doen. Hier ook al.  Je had vroeger een reclamefilmpje van Fiat waarin d bestuurder iedereen uitlachte bij het gebruik van zijn auto vanwege het gebruiksgemak, de zuinigheid, de ruimte en de snelheid van de Fiat. Uiteindelijk reed hij te hard langs een agent die hem vervolgens al lachend achterna  reed om hem te bekeuren. Die lach heb ik een aantal malen bij de boeren gezien die wij voorbijreden en die wisten wat wij. Of voor de boeg hadden. die lach zag ik zelfs op de kop van een koe die zich nog  achter een heuveltje probeerde te verstoppen. Of ik heb me dat een beetje verbeeld en kan ik maar beter blijven uitkijken naar de eventuele aanwezigheid van mijn witte wieven.

Uiteindelijk bleef het totaal aan hoogtemeters staan op 900 meter omhoog en 990 meter dalen.  Dit is voor de afgelopen 5 dagen het hoogste aantal geweest. Uiteindelijk is de kilometerstand bij aankomst in Maribor op bijna 76 km geëindigd. Dat maakt de totaal stand van de hele reis op bijna 380 km.

Vanaf de bron van de Drau in Toblach tot aan Maribor hebben we deze rivier in de verschillende vormen gezien. Van smalle stroom tot een meerachtige watermassa. Met snel stromend tot rustig kabbelend en spiegelglad water. De kleur is steeds dezelfde gebleven. Ook de helderheid van het water bleef gelijk. Voor ons zijn de bezoeken aan de kleine dorpjes het meeste bijgebleven. Meer dan de grote steden waar we doorheen zijn gevlogen. De rust in dorpjes past het beste bij de Drau.

Kortom weer weer een mooie reis afgelegd. Voor de andere fietsliefhebbers een echte aanrader. Maar wij zijn blij dat we morgen weer met de trein richting Uttendorf en daarna maar Drachten reizen. Volgend jaar weer een volgend avontuur. En dit keer niet allen Gerard en mijzelf. Hier kijken we al naar uit.

Viel Spass.

Gerard en Wim

1. Jaap:
    23 oktober 2019
    Goeie terugreis mannen.:))
  2. Wilma:
    24 oktober 2019
    Ziet er weer prachtig uit
  3. Yvonne:
    25 oktober 2019
    Prachtige foto's ook weer! Dank voor de mooie verhalen en goede reis terug!
  4. Namknoj tie:
    26 oktober 2019